HoverKraft
Online Merk Design

KoffieKrabbel

Online platform Backend Frontend

Kunst voor koffie

undefined undefined undefined

KoffieKrabbel is een door HoverKraft zelf geïnitieerd online product.

Het idee: gasten in een koffiezaak kunnen hun creativiteit inzetten om koffie te verdienen. Of het nu een snelle krabbel is of een waar kunstwerk: wanneer het genoeg exposure krijgt op social media ontvang je een gratis kopje koffie.

HoverKraft heeft het product van A tot Z gecreëerd , gelanceerd en de sales verricht.

Op basis van veldonderzoek, gebruikersinterviews en een beta lancering in 3 koffiezaakjes is KoffieKrabbel doorontwikkeld tot een bescheiden platform dat zelfs in Belfast nog even geland is.

Een prachtige test case voor het op onconventionele wijze bereiken van je doelgroep en de dilemma’s en successen die zich hierbij kunnen voordoen.

undefined undefined undefined

Hoe het werkt
Een gebruiker maakt een tekening, plaats deze op KoffieKrabbel.nl, geeft aan in welke zaak hij zit en deelt zijn creativiteit op social media. Wordt de krabbel vaak genoeg gedeeld door zijn vrienden of volgers, dan ontvang deze een unieke code waarmee de koffie gratis is af te halen.

Doordat de koffiezaak verbonden is aan deze creatieve uiting staan zij even in de spotlight bij potentiele gasten. Creatieve exposure voor de prijs van een kopje koffie.

undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined

Het resultaat
KoffieKrabbel is gelanceerd bij een keur aan koffiezaakjes in Utrecht, Nijmegen, Hilversum, Amsterdam, Leidschendam en zelfs Belfast (CoffeesScribble heet het daar).

Gebruikers reageerden enthousiast op het idee. In 3 maanden tijd zijn 79 volstrekt unieke krabbels gemaakt die in totaal 542 keer zijn gedeeld en 502 keer zijn geliked. Per keer dat een bericht wordt gedeeld worden circa 100 mensen bereikt. Zo’n 55.000 mensen zijn door KoffieKrabbel dus op een persoonlijke, geloofwaardige, verrassende en positieve manier bereikt. Proef geslaagd.

Maar er zitten ook drempels in het product. Zo durfden sommige gebruikers hun artwork niet te delen op social media omdat ze het niet goed genoeg vonden. Ook waren er gebruikers die na 1 of 2 succesjes besloten te stoppen met delen op social media omdat ze hun vrienden niet meer lastig wilden vallen met hun koffiebehoefte.

De ondernemers in de koffiezaakjes waren enthousiast, maar promootten het product niet actief, waardoor gasten soms niet wisten dat ze koffie konden verdienen. En zo hebben we nog meer waardevolle lessen geleerd.

En die lessen nemen we mee voor onze klanten.

undefined

Meer weten over dit project?

Bel 030 2144340 of mail naar info@hoverkraft.nl

Verder kijken?

Bekijk meer van onze projecten over online platform, backend of frontend.

Gratis advies!

Vul een korte enquête in (minder dan 2 minuten), en we mailen je een persoonlijk advies op maat over het inzetten van een online platform voor jouw organisatie.